Tuesday 2 June 2015

Makanan

Nasi Lemak

Nasi lemak merupakan makanan tradisional masyarakat Melayu tetapi makanan ini juga menjadi kegemaran kebanyakan masyarkat Malaysia. Nasinya yang lembut dan bersantan serta sambalnya yang pedas memang disukai oleh orang ramai. Nasi lemak dimakan pada bila-bila masa, untuk sarapan pagi hingga makan malam. Nasi lemak mendapat namanya melalui penggunaan santan dalam semasa memasak nasinya. Nasi lemak biasanya dihidang dengan timun, ikan bilis, kacang, telur rebus dan sambal. Nasi lemak juga popular dengan pelancong yang mengunjungi negara ini.

Roti Canai

Makanan ini makanan tradisional kaum India dan disukai oleh ramai. Kalau lapar di Mamak makanan ini memang selalu dipesan. Roti canai atau paratha dibuat dengan gandum tulin dan mempunyai banyak khasiat. Roti ini diguli dengan teknik-teknik tertentu dan digoreng dengan api yang panas. Roti canai sedap dimakan bersama dal, kari dan sambal.




Dim Sum 

Dim sum merupakan sejenis masakan Cina yang merupakan hidangan ringan yang dihidangkan bersama teh Cina iaitu Yum Cha. Hidangan disediakan dalam bahagian kecil dan termasuk daging, makanan laut dan sayur-sayuran dan juga pencuci mulut dan buah-buahan. Hidangan ini biasanya dihidang dalam bakul pengukus kecil atau di atas pnggan kecil. Dim sum sering disajikan dalam wadah kukusan bambu agar tetap panas. 




No comments:

Post a Comment